İHH’nın gemi alma düşüncesinin temeli veya hikâyesi nedir?
Malumunuz olduğu üzere 2006’yılından beri bu yıl dördüncü yılı olan Filistin halkına uygulanan bir ambargo var. Bu ambargoyu delmek için birçok girişim oldu, bu girişimler karayolu ile oldu, tüneller delinerek oldu. Deniz yoluyla oldu. En sonuncusu da bu yılın başında en büyük kara yolu konvoyu ile olmuştu. Son konvoy biliyorsunuz çok zor şartlarda da olsa Allaha şükür Gazze’ye ulaşıldı. Tabi bu dört yıllık ambargo sürecinde Filistin halkının durumu, dışarıdan yapılan tüm yardımlara rağmen durum düzelmiyor. Üstelik yardımlar katlanarak artmasına rağmen durum gittikçe kötüye gidiyor. Bu olayın bir yönü, ikincisi ise Filistin’in gasledilmiş haklarını yeniden kazanması gerekiyor. Gazze’ye acımasız ve yasadışı bir ambargo uygulanıyor. Bu yasadışı ambargonun bir şekilde mahkûm edilmesi gerekiyor. Bu ambargonun tanınmadığını bütün dünyaya ilan edilmesi gerekiyor. Bu amaçla biz Gazze’ye tüm yolları deneyerek ulaştık ve ulaşmaya devam ediyoruz. Kara yolu ile yapılan son konvoydan sonra Özellikle Mısırın Filistin halkına karşı durumunu sertleştirmesi bizi yeni bir yönteme itti.
Her gemi beş bin ton yardım taşıyacak!
O yöntem de kara ile hiçbir bağlantısı olmayan yönü olan Deniz yolu ile Gazze’ye ulaşmak inşallah. Çünkü denize kıyısı olan bir yer Gazze. Daha önce küçük yat ve gemilerle Avrupa’dan ve Yunanistan’da Filistin’e gidilmişti. Tabi bu gidişler bize ilham kaynağı oldu. Bu nokta da bir gemi hazırlığına giriştik. Bu hazırlık çerçevesinde halkımızın desteğiyle iki tane yük gemisi bir tane de yolcu gemisi almaya çalışıyoruz. Yük gemileri alındıktan sonra İnşallah her ay Gazze’ye Türkiye’den bir yardım koridoru açılmış olacak. Tabi buradan şu soru sorulabilir taşıma suyla değirmen döner mi? En azından eskiye oranla daha fazla yardım gitmiş olacak. Kara yoluyla bir iki ve ya yirmi Tır götürüyorsunuz. Bu tüm zorluklarla beraber en fazla 200-300 ton yük götürebilirsiniz. Ama bir gemiyle bir defada beş bin tonluk yardımı götürebiliyorsunuz. Dolaysıyla da bu yönüyle de gemi fonksiyonel bir araçtır. Bu kampanya geçen hafta başladı. Beklentimiz duyarlı ve bir o kadar da yardım sever kardeşlerimizden büyük bir teveccüh bekliyoruz.
Gemi meselesi duyulduğunda kamuoyunun merak ettiği sorulardan biri de alınacak olan bu gemiler için Gazze de yeterli Liman ve altyapı var mı?
Evet, Gazze’de küçük bir liman var. Yani büyük yük gemilerin yanaşmasına olanak vermeyen bir liman var. Bunun yanında İsrail son 5-6 yıldır bu limanı Filistinlilere kullandırmıyor. Geçen yılki İsrail saldırısın da bu liman da büyük zarar gördü. Şimdi biz o limanı tamir ve tadilat ediyoruz. Büyük gemilerin de yanaşabileceği bir liman haline getiriyoruz. Limanın derinleştirilmesi olsun diğer teknik hazırlıklar devam ediyor. İHH’nın Gazze ofisi bu çalışmaları yürütüyor.
Gazze’ye gidecek olan gemilerin İsrail tarafından bir taciz ve ya izin vermemesi gibi bir durum olur mu?
Daha önce 6-7 defa küçük gemiler gitti. Giden bu gemilere tabi ki zorluk da çıkardı hatta vurduğu gemiler de oldu. Böylesine büyük çaptaki gemi konvoyuna yani 8-10 tane gemi olacak bu konvoyda Türkiye dışında da katılımlar olacak. Dolaysıyla böyle kalabalık bir konvoya saldırmamasını umuyoruz. Saldırırsa da İsrail’in gerçek yüzünü bütün dünya bir kez daha görmüş olur. O yönden de bizim bir endişemiz yok.
Alınan gemi sadece Gazze’ye mi sefer yapacak, İHH’nın yardım ulaştırdığı başka mazlum ve mağdurlara da gidecek mi?
Biz bu yük gemilerini orasının acil ihtiyaç için de olduğu için orası için alıyoruz. Gönül ister ki Gazze de insani ihtiyaç sona erdikten sonra, daha doğrusu ambargo tamamen kalktıktan sonra bakarsınız bu gemileri Gazzelilere bırakırız. Bu gemilerle dışarıya açılsınlar diye. Ya da o gemileri satarak parasını tekrar Gazze’ye veririz. Bunu biraz da zaman gösterecek.
Gidecek yardımlar için de özellikle Gazze’nin imarı ve üretimine yönelik makine, alet ve teçhizat gibi malzeme var mı? Yoksa sadece tüketim malzemesi mi var?
Şimdi Gazze’nin yeniden hayata dönüş yapabilmesi işçin bir takım yardımlar yapmak gerekiyor. Son savaşta 4000’den fazla ev yıkıldı. Bunların enkazı hala duruyor ve acilen kalkması gerekiyor. Bu sebepten ağırlıklı malzeme çimento ve demir gidecek inşallah. Aynı zamanda bir süt ve yoğurt işleme Fabrikası götürmeyi düşünüyoruz. Bu konuda bir çalışmamız var. Sakatlara elektrikli araba gidecek. Yine orada olmayan ve pahalı olan Tıbbi cihazlar olacak. Bu seferki yardım malzemeleri biraz daha nitelikli olacak. Oradaki hayatı yaşanabilir bir seviyeye getirmek. Yani kısaca Gazze’nin yeniden imarı ve üretimi için gerekli malzemeler gidecek.
Gazze’nin dünyaya açılan tek kapısı olan refah sınırına Mısır devleti 27 metre derinliğinde ve bir o kadar da yükseklikte dev çelik levhalarla duvar örüyor. Daha da kötüsü geçişleri önlemek için bu duvarların altına su kanalları yapacakmış bu Gazzelileri nasıl etkiler?
Mısır kendince bir takım önlemler alıyor. Sonuçta Filistinliler direnişçi bir halk. Yıllardır birçok hile, tuzak ve kalleşliklere karşı direndi ve direnmeyi de bizlere öğretti. İnşallah Filistin halkı bu önlemlere de bir çözüm bulacak diye düşünüyoruz. Mısır kendince görevini yapıyor. Gazeliler de görevini yapacak, tabi biz de görevimizi yapacağız İnşallah.